Wednesday, March 2, 2011

berikan dia kesempatan...Amin..

Di waktu kecil aku...’dia’ y jaga..’dy’ y sabar melayan kerenah aku..’dy’ y ajar aku naik basikal...jtuh dan bangun aku time blajar, ‘dy’ gak yang jaga..time demam, ‘dy’ la y slalu sntuh dahi aku..sntuhan kt dhi, amat bmkna buat aku..smpai bleh ngis..hehehe..tme kecik, nenek slalu wat kueh,,pstu 'dy' la y g hntar kt kedai..n y pling penting, aku msti ada skali..wlaupun tme tu bdk2 len x bgn pun ag..mklumla, lpas sbuh...lpas hntar, 'dy' msti bwak aku g kb..2 pun lau ari mggu la...'dy' akan blikan kueh kgmaran aku..ktorg pg ngn kete bruk 'dy' 2 la..bruk2 pun..pnuh ngn memorie..emm..tp lau ari sek,x pg la kb..hntr pg tadika..hehehe..bestnye tme 2..ble dh msuk sek rendah lak, tiap2 ari 'dy' la y hntar n ambik aku kt sek..tp pg ngn mtor..smpai kt sek je, abs tdung aku..drjh 1 dh pkai tdung k..'dy'akan hntar smpai kelas, ph2 baiki tdung aku..hahah,tme tu x pndai ag baiki sndiri..lau blik sek lak, kdg2 'dy'lambat ambik, so blik jln kaki ngn kwn,(kak ain) smbil ngs coz 'dy' lmbat..pstu 'dy' msti marah.."nape x tggu je kt sek tu..!'tp aku trus je nek mto 2..hehehe..ble dh besar, blajar lak nek kete..’dy’ slalu jd JPJ, nk tgk aku bwk pass ke x..lau pass, ‘dy’ msti snyum.., hm…satu ag..dri kecik smpai la bsr, kdg2 ‘dy’ suh aku jga kdai ‘dy’ jap..tme suh jga tu best la aku..’dy’ blik je, brtimbun plastik aiskrim,gula2, jajan…bukan org beli, aku y mkn,,,heheheh,,baik kn…? Tp abs spm, aku mmg tlg ‘dy’ kt kdai tu..ble kuar result spm, result truk, tp ‘dy’ ckap, ‘dy’ lg stuju aku ambk stpm,,,so, hilang la sdh aku sal spm tu..lpas stp tlg ‘dy’ lg,,tp tme tu ‘dy’ dh mla brbah..’dy’ brubah pun, cz sakit..ske mrah2..xnk ckp ngn orang..aku pun kna mrah skali,,,ape ag, ngs ar..smbil ngadu kt nenek..sdih btul..tp dy pjuk blik..bg duit..part ni y best ni…hehehe..tp ari ni..ari ni dy msuk hspital..”dy” tu adalah atuk ksyngan aku..y aku pggil ayah..ari ni ma ckp ayah tgh susun btol gula2 kt kedai, tbe2 btol tu jtuh,,kt ctu la nnek prasan ayah skit.ayah ni jns y x ckap kt orang lau dy skit..ma trus bwa g klinik, tp ayah x knal sape2 pun n xnk ckp..darah dy tggi sgt..ble smpi hspital kb, dktor ckap dy nk jd strok..strok kt bhgian saraf otak,,pmkiran dy akan tggu,,ckap pun xtau la cmne nt..ya Allah…kau ringankanlah beban dy..aku x mmpu untuk melihat kdaan dy sedemikian..thun ni ayah pksa p.su kwin..sme fmly tgh wat prsiapan untuk dy kwin bln 6 nt..kdg2 tu aku ad trfkir..nape dy pksa kwin..? smga ape y ada d fkiran aku x btul..aku ingt lg, tme ari nk dapat kputusan U, ayah ada ckap..”aku lau lpas eira sorang je, xpe dah..biar dy dpat U”..eira tu aku la..n dy hepi sgt..mmg aku dpt pun..tp aku selalu pk gk..mksud kata2 dy..mgkinkah dy x smpat tgk cucu y len bjaya..smga tu x jd..Ya Allah..aku mohon,,kau smbuhkan lah dy..ringankanla bebannya..ampuni dosa2nya..dan sekiranya dy dtkdirkan hidup, tp terseksa sperti mana y dktor ckp tu..aku redha dgn khendakMu..krna aku jga x sggup untuk tgk dy tseksa..aku lbh rela mlpasknnya..tp aku mohon Ya Allah..kau berikanlah dy waktu n kesempatan..untuk tgk p.su kwin..dy dh dpt tgk aku msuk U, tp hjat dy y trakhir nk tgk p.su kwin..aku igt ag..slalunye mka dy pucat,tp time ari g tgk bakal isteri p.su,,muka dh merah blik,dy gelak je memanjang..izinkan aku u trus mndngar gelak tawa dy Ya Allah..walaupun seketika..smoga Engkau makbulkan doaku..berikan dy smngat untuk bertahan..n trus hdup..tggulah kpulangn cucunda..kabulkan doaku..berikan dy kesempatan Ya Allah..Amin..

                                                                                                                shas_eira..............

No comments:

Post a Comment